piacvezető leszel, vagy harcos lemaradó? hohohohó!

Probléma 2.


Szóval itt van egy ígéretes, korszerű valami és problémát okoz, ahelyett, hogy rakéta fokozatba kapcsolná a cégedet. Hogy lehet ez?


Alapvetően úgy, hogy az esetek többségében nem arra használják, amire való, hanem arra, amire elsütötték nekik, mint csodaszert.

Az a helyzet, hogy

szinte senki nem foglalkozik azzal, hogy az internetes jóságokat hogyan lehet összehangolni a klasszikus marketing eszköztárával. Mert össze kéne.

Külön-külön félkarú óriások, bár a modernebbek szeretik ezt úgy megfogalmazni hogy a „másik oldal” halott. Hát, nagyon nem. 2019-ben az offline és online médiaköltés aránya 58,5/41,5 %. Szóval most közelítünk a fele-fele arányhoz. Na de hol itt a probléma? 

 

Eddig egyetlen médium sem érkezett olyan cunami szerűen, akkora hullámokat verve, mint az internet, főleg a közösségimédiás felületei. Azonban cunami ide vagy oda, a víz előbb utóbb visszahúzódik a medrébe, és a szárazfölddel való találkozását ismét annak hívják, ami: strand. Vagyis esetünkben: marketing.

 

A probléma abból fakad, hogy a 90-es években indult vállalkozók nehezen engedik el a jól bevált marketing megoldásokat, de nem nagyon tudják transzformálni a reklámjaikat a netre, ezért azok nem is működnek igazán. Akkor sem, ha kereskedni akarnak, akkor sem, ha az offline jelenlétüket akarják promótálni. 

Ha kereskedni akarnak az interneten, Magyarországon ott van az a kb. 94,5/5,5 %-os offline/online arány, így a kommunikációjuk eredményessége általában több, mint lehangoló.

Az internetes kereskedelem forgalmának a felét kb. 10 nagy cég generálja.

Ha mindez nem lenne elég, a vevők 80 %-a olyan webshop kosarára kattint leginkább, amelyiknek földi halandó változata, vagyis offline boltja is van.

És ne feledjük: minden trombitaszó és konferencia és edukáció, meg funnel, meg tofu, meg mofu és bofu, meg insta, meg fácse, meg SEO, meg minden ellenére: a vásárlások több, mint 90 %-a eleve nem is itt, hanem az analóg boltokban történik. Basszus!

Ráadásul az interneten nem is igazán lehet bármiféle árut eladni. 

 

Summa summárum, az internetes jóságok önmagukban nem elegek az elrugaszkodáshoz – már, ha bevételt is szeretne a vállalkozás. Ugyanakkor a kezdő vállalkozások sajnos nem ismerik eléggé a klasszikus marketing szabályait, így nem is nagyon gondolkodnak offline megoldásban. 

PEDIG ERŐSEN KELLENE!

 

A régebb óta működő vállalkozások félreértik az internetes marketing lehetőségeit. Azt hiszik, mert ezt sugallják nekik, hogy az interneten az offline módszernél sokkal egyszerűbben és olcsóbban érhetnek el eredményeket.

PEDIG NEM.

 

Mivel az internet felfutása óta az új, “bulvármarketinges” ismeretek igen sebesen, széles körben terjednek, az ifjú vállalkozók könnyen azt gondolhatják, hogy az úgynevezett „internet-marketing” egy komplex, működőképes modell.

PEDIG NEM.

 

Ahhoz, hogy elindulhassunk a siker útján, elő kell venni a marketing történelemkönyveket és be kell pótolni a házifeladatot…


(Grrrrr…! Elkaptalak, ezt nem úszod meg!)


Kotler úr! Riadó!


Philip Kotler „Halott-e a hagyományos marketing? Nem.”
The conversation.com


A klasszikus marketingnek soha nem volt olyan jó a publicitása, mint az internetes „marketingezésnek”. A vállalkozók többsége eleve összekeverte a „reklámmal”, így évek alatt a drágaság és az improduktivitás szinonimájává vált.
A klasszikus marketing megoldások vaskos könyvekben voltak hozzáférhetők, és senki nem vette a fáradságot, hogy mondjuk az ikonikus “Kotlermarketinget” feltegye és hájpolja a neten.

Sokkal egyszerűbb – és az újmarketinges váteszeknek testhezállóbb – az internetes csilivili részmegoldásokat a végtelenségig polírozni, alapvető dolgokat újra és újra az érdeklődő fejébe verni. 
És ami a legnagyobb szemfényvesztés: mind azt sugallja, hogy

1.) Mindent meg tudsz csinálni te magad ingyen, vagy pici pénzért
2.) Nem is nagyon kell csinálnod, mert automatizálhatod a folyamatot


Nem fog menni.


Először is, mindenki figyelmébe ajánlanám Jeff Bezost, aki az Amazonnal a csúcsra fejlesztette az automatizálást, meg minden internetes jóságot. Az ő cége adja az USA internetes kereskedelmének a felét. És erre tessék, 2018-ban vett egy 431 offline üzletből álló, 91 ezer embert foglalkoztató organikus élelmiszerláncot, a Whole Foods-ot. Az Amazonnál meg 647 ezren dolgoznak (2019). Esetleg azért, mert még az USÁban is csak 10 %-ot tesz ki az e-kereskedelem a teljes kisker forgalomból?

Marc és Lynne Benioff, egy felhőalapú számítástechnikával foglalkozó vállalat társalapítói 190 millió dollárért megvették amerikai Time magazint.
(heló! A nyomtatott sajtó halott! Nem?! Hát nem.)

Minden előnye, vonzósága, interaktív lehetőségei ellenére, ahogy az elején jeleztem:
az internet pusztán egy médium.

Egy olyan médium, amin keresztül mindenki olyan tartalmat tol, amilyet akar – és amilyenre képes.
És ez többnyire elég gyalázatosan amatőr. Pont azért, amivel eladják neked:

Attól olcsó, hogy mindent magad csinálsz.

Ugyanakkor nyilván sejted: a menő webshopok szövegeit szövegírók írják, a design-t designerek alakítják ki, a motort – amitől működik – nem a sablon-bolt freebies menüjéből töltik le, hanem komoly szakemberek programozzák. Komoly cégek, de még a komolyabb – és sikeresebb – vloggerek, influencerek, stb. is komplett stábot működtetnek.
Szerinted Kim Kardashian mikor írt szöveget, retusált képet és töltött fel az instagramjára? 100 éve.
Hát, így.


Az internet egy gigantikus újságosbódé. Mint ez a kép, csak nagyobb. Ebbe belefotosoppoltunk egy fiktív újságot. Képzeld, hogy az a te céged, amint éppen felbukkan az iterneten. Megtalálod-e?


Szerintem a jövő valahogy így fog kinézni:


Hiába fejlődik hétmérföldes lépésekkel az internetes “újmarketing” legalább 500 év, mire a webshopok megelőzik az offline kereskedelmet.
Ha egyáltalán…

Az e-kereskedelem nem marad olyan, mint amilyennek most látszik. 
A jövőben – vagyis mostantól kezdve ezután – az online és az offline megoldások osszeolvadásából kialakuló új, még nem is ismert értékesítési megoldások megjelenése várható.

Ahhoz, hogy ebben az új-kereskedelemben az eladók megállják a helyüket, hogy megtalálják és meg is tudják tartani a vásárlóikat, egyaránt otthonosan kell mozogniuk az offline és az online marketing lehetőségek világában.

A hatékony eladás a két marketingtechnológia szinergikus keveredésével és támogatásával fog kialakulni.

Szóval, addig is, amíg ez eljő, mindazt, ami most van, nyugodtan nevezhetjük úgy, hogy mókuskerék-marketing. Pedig milyen jól is működhetne! Ha tudnánk, hogy mitől!
(Én mondjuk tudom, csak udvariaskodok itt a többesszámmal.)
Biztos észrevetted, hogy ez az oldal nem érhető el közvetlenül. Na, a következő meg még annyira se. Nyugodtan érezd úgy, hogy valami titokba avatlak be, amikor továbbklikkelsz. Legalább is kétlem, hogy sokat olvastál-hallottál volna arról, amiről még beszélnünk kell. 
De hát, ugye, ez egy szemléletformáló honlap, formáljunk hát!

KATT!