piacvezető leszel, vagy harcos lemaradó? hohohohó!

Ha tükörbe nézel…

Ha tükörbe nézel…

…három ember néz vissza rád.
Melyik vagy te?

Még a legkisebb vállakozói egységnek tartott egyéni vállalkozók is legalább 3 munkatársat alkalmaznak. Van köztük egy szakember, aki ért ahhoz a dologhoz, ami a vállalkozás piacképes portékája. Van közöttük egy vállalkozó, aki gondolatban állandóan a jövőt, a jövő lehetőségeit fürkészi, néha csapongóan holmi Bahamákon történő jet-skyzésekig előre szaladva. És van közöttük ugye a menedzser, aki nem csak működőképes keretbe rendezi a napi rutint és az álmokat, hanem előre gondoskodik arról is, hogy valami módon mindig legyen WC papír, meg tiszta törölköző a mellékhelységben.

Csak mindegyik „alkalmazott” egy testbe költözött, és ezt a testet úgy hívják – ahogy magadat.

Ha reggelente tükörbe nézel, melyik éned néz vissza rád?

A vállalkozói, a menedzseri vagy a szakemberi?

Nap mint nap ebben a három szerepben kell jól teljesítened – amíg még kicsi a céged.   Azonban, ahogy szépen fejlődik a vállalkozásod előbb vagy utóbb döntened kell a feladatok megosztásáról. Legkésőbb akkor, amikor már a nap 24 órájában dolgozol…:)

Hogy gondolod most?

Melyik szerepedet fogod másra ruházni és melyiket megtartani?

Felveszel valakit, aki igazgatja a cég ügyeit, te pedig maradnál a mester és az álmodozó?

Úgy véled, akkor fog turbó üzemmódba kapcsolni a vállalkozásod, ha sikerül felvenned néhány hozzád hasonló, vagy jobb szakembert, te pedig összefogod és irányítod a munkájukat, hogy végre nagyobbat léphess álmaid megvalósítása felé?

Vagy tőkés társakat keresel, akik úgy vélik, hogy a te vállalkozásod igazán alkalmas az ő pénzügyi elképzeléseik kibontakoztatásához?

Hogy mit gondolsz erről, nagy vonalakban előrevetíti a vállalkozásod fejlődésének lehetséges kimenetelét is.

 

Jó szakember, jó menedzser,
jó vállalkozó

Ha te egy jó szakember, jó menedzser és ambíciózus, de realista vállalkozó vagy, hosszú távon sikeres vállalkozást fogsz építeni. Nincs is erről mit tovább beszélni.

 

Jó szakember, jó vállalkozó,
nem jó menedzser


Ha jó szakember és jó vállalkozó vagy, de a menedzseri feladatoktól kiráz a hideg, a vállalkozásod ismert lesz, az üzletmeneted pedig hektikus. Amikor bővíted a céget, az alkalmazottak között nagy lesz a fluktuáció, mert a vállalkozói ambícióid nem biztosítanak számukra kiszámítható körülményeket. (Te pedig méltatlankodsz, hogy fogalmuk sincs egy vállalkozás mibenlétéről.) Pár évente még a „krach” is beüthet, de nyugi, ki fogsz mászni belőle. Időnként bekerülsz a helyi újságba, akár úgy, mint aki bőkezű ajándékot adott valamelyik óvódának, vagy akár úgy, mint aki nem fizette ki az alvállalkozóit. Még néhány év, és amikor a vállalkozásod éppen jó szériában lesz, el fogod passzolni jó pénzért egy terjeszkedő külföldinek vagy egy versenytársadnak. Attól kezdve életed végéig erről az izgalmas és kalandos időszakról fogsz anekdotázni…

 

Jó szakember, jó menedzser,
nem jó vállalkozó

 

Ha jó szakember és jó menedzser vagy – de motiválatlan vállalkozó, akkor kiegyenlített üzletmenetre, és szürke karrierre számíthatsz. El fogsz jutni egy konszolidált, megbecsülést és stabil egzisztenciát biztosító szintre, de a nyaraló az Adrián csak idős korodra lesz esélyes. Időközben be fogod vonni az utódokat a bizniszbe. (Valójában a nyaraló is úgy realizálódik, hogy a fiad vagy a lányod nagyobb szabású elképzeléseket is meg akar, és meg fog majd valósítani.) Sosem mész nyugdíjba, vagyis igen, de amíg képes leszel rá, be fogsz járni a cégbe, mintegy megnézni, rendben mennek-e a dolgok? Hát persze, az is a te gyereked marad örökre.

 

Jó szakember, nem jó menedzser,
nem jó vállalkozó

Ha jó szakember vagy, de gyenge vállalkozó és a menedzseri feladatok is hidegen hagynak, akkor talán szerencsésebb lenne, ha elszegődnél valahova alkalmazottnak…:(

Inkább persze maradj vállalkozó!
Mert jó szakember vállalkozóként mindig lesznek vevőid, akik értékelni fogják a szaktudásod! Ha tényleg jó vagy, a kuncsaftok „kézről-kézre adnak”, a telefonszámod biztos benne lesz a telefonregiszterükben, és hűségesek lesznek hozzád, a mesterhez.

Sajnos azonban mindig be leszel szorulva a saját kapacitásod kereteibe, így nem igazán lesz lehetőséged a bővülésre.

Autódat hosszútávra veszed, pontosabban lízingeled, de dolgozni az öreg Transporterrel fogsz járni, amig ki nem hullik alólad. Ha felszaporodik a pénzed, akkor beszerzed a legspécibb szerszámokat. Furcsa mód, mindig átmenetinek fogod érezni a pillanatnyi vállalkozói állapotodat, tisztséget vállalsz a helyi kamarában, és pár évvel a nyugdíj korhatár elérése után tényleg nyugdíjba mész. Mert a nyugdíjadról – bölcsen – előre gondoskodtál.

Horoszkópom végére maradt az a vállalkozó, aki nem igazán kötelezte el magát egyetlen szakterület mellett sem, nem vonzza, hogy fenntartson, működtessen egy szervezetet, ám annál nagyobb érzéke van a vállalkozáshoz.

 

Jó vállalkozó,
nem jó szakember, nem jó menedzser

 

Fogalmam sincs, hogy mit csinálsz, (még sosem volt szükséged a munkámra) csak azt tudom rólad, hogy amihez nyúlsz az arannyá válik. Ha sorsod úgy hozta, hogy polgári neveltetésben volt részed, akkor valami közvetítő és kapcsolatgenerátor szerepben érzed leginkább jól magad. Tevékenységedből többnyire jobban profitálsz, mint azok, akik között közvetítesz vagy akiket összehozol. Nagyon modern válalkozó vagy, egy két lábon járó marketingszisztéma, egy élő információs csomópont. Ellenségeid jobban vágynak a telefonkönyvedre, mint a „bukásodra”, barátaid pedig…, nem is tudom, vannak-e igazán barátaid.

Lehet azonban az is, hogy sorsod úgy alakult, mint a tipikus magyar népmesei hősé, és a „szegény ember legkisebb – ám legfurfangosabb – fiaként” indult a karriered.

Alkalmazottak helyett hűbéreseket tartasz, akik nem nagyon tudják egymásról, hogy tulajdonképpen mit is csinálnak, de működik a rendszer. Karrieredet a két kezed munkájával, merészségeddel és leleményességeddel építetted, konkrétan te magad vagy a karrier.

A kézzel fogható dolgokat szereted, (pl. készpénz) és rafkósan megoldasz bármiféle hivatallal kapcsolatos ügyletet (szintén készpénz).

Egyetlen problémád, hogy tágabb környezeted nem értékeli a teljesítményed, konkrétan bunkónak tartanak, de te ezt betudod a tehetségtelen emberek írígységének.

 

Mit keres mindez egy marketing-blogon?  Nos, talán már említettem, majd’ 30 éve dolgozom marketing területen…, stb., stb., és az összes megbízó, akinek szerencsém volt dolgozni ezek valamelyikébe illeszthető.

Az utóbbi „marketing-jegyben” született vállalkozókat kivéve a többi rendelkezik egy közös vonással: Mindegyikük üzletmenete javult, profitja gyarapodott, miután a szakszerű marketinget is beemelték vállalkozásuk fegyvertárába.

Nos, ha tükörbe nézel, ki néz vissza rád?


Marketingezd a vállalkozásod, adj szárnyakat a kevésbé ambíciózus énednek!