Apple 2021 nyarán bealakított a telefonos operációs rendszere apgrédjével.
Semmi extra, csak ezentúl megkérdezi a felhasználót, hogy akarja-e, hogy egy adott alkalmazás kövesse mindenhová? Föltételezték, hogy akad olyan, aki nem.
Jól föltételezték.
Nem is ez a poszt lényege, hanem a Facebook reakciója.
Felpanaszolják, hogy az Apple ezzel a kicsi hirdetőknek tesz rosszat, mert nem tudják olyan pontosan célozni a hirdetéseiket, mint eddig. Satöbbi, satöbbi.
Hát, és mi a legérdekesebb ebben?
Na, hol adta fel küldetéses állásfoglalásként megfogalmazott tiltakozását a facebook?
Hát a Facebookon és a Google rendszerében…
EGY FRÁSZT!
Ez a kiváló hirdetési platform nem saját magán hirdet,
hanem a döglött nyomtatott sajtóban!
Ezekben, ni!
Csak úgy érdekességképpen: egy egész oldalas hirdetés a The New York Times-ban
150 000 USD, vagyis cirka 44 millió forint. És akkor ezt most szorozd be hárommal.
Látod a valószínűségét annak, hogy a vállalkozásod egész léte alatt el fogsz költeni ennyi pénzt reklámra? Ha továbbra is a facebookon piszmogsz, esélyed sincs.*
(*Nem felejtjük, hogy van olyan kínálat+aktivitás, ami a facebookon is sikeressé tehet, de a fácsés vállalkozók 98 %-a nem alkalmazza, mert drága…)
Jó, jó, nem mindenki olyan gazdag, mint a facebook…
Az a helyzet, hogy nem is nagyon lesz. A világ száz leggazdagabbja között ott van a facebook meg a google vezérkara, de nincs ott senki se, aki ezeknek az embereknek a médiumaiban való hirdetésekkel futtatta volna fel a vállalkozását. (Ezt az okosságot azt hiszem, naponta 50-szer elmondom, itt is találkozhatsz vele elégszer…🤓 )
Mondok egy hasonlatot: Szerinted kinek a kezén megy keresztül több gyémánt? A sierra leonei bányászén vagy egy holland gyémántkereskedőén? Na és melyik a gazdagabb?
És akkor fel sem tettük még a kérdést: azt követően, hogy a Facebook világgá kürtölte, hogy a kimutatásaik szerint a kisvállalkozók minden elköltött dollárjuk 60 %-át elvesztik (az Apple miatt), mennyivel csökkentette a hirdetései árát? Semennyivel. Na ugye. Nyilván már feladták a hirdetést, amikor szóltak, hogy Mark, a telefonos piacon 87 % az Android és csak 13 % az iOS, heló! Ne már, hogy így túlértékeljük az iPhone használókat… Így aztán nem változtattak semmit.
A Facebook hirdetési szisztémája amúgy külön is megérne egy posztot, de – csak úgy, mint a Google – olyan gyakran reszelgetik az algoritmusokat, hogy nem tudsz hosszútávú következtetést levonni, újra és újra úgy érzed, hogy le vagy maradva a szisztémával… Mintha egy sajtóhirdetést teljesen át kéne variálnod, ha mondjuk új gépen kezdik nyomtatni az adott újságot, amiben megjelenik.
De nem csak technikailag, hanem tartalmilag is. Most több szöveget…, most releváns szöveget…, most nagyobb fotót, kevesebb szöveget…, most álló fotót, de szöveget ne… Agyrém.
És mindezek tetejébe:
ha egyszer fizettél hirdetésért,
soha többet az életben nem fogsz organikusan célcsoportot elérni.
Sosem rejtettem véka alá, hogy a szósölmédiában való hirdetést abban a formában, ahogyan most csinálják, abszolút impotensnek érzem. Sodródás a nyájjal.
Nem kevésbé jelentős, hogy a Facebook és a Google hirdetésszervezői, vagyis a magukat internet-marketingesnek kinevező kartársak tücsköt-bogarat összehordanak ezek jóságáról, meg a mikéntről. Mondjuk, egy dolgot harapófogóval sem fogsz tudni kiszedni belőlük: Mikorra, milyen eredményt fogsz elérni? Nem történelmi távlatban, hanem mondjuk a következő 1 hónapban. (Semmilyet.)
Mégis, milyen annak a médiumnak a fókuszáltsága, amelyiknek a fő felületén egymás után láthatsz (én, pl.) Aston Martin hirdetést, korszerű keverőkörös gázkazán reklámot és ott jobbra fent bomba női szandálokat kínáló webshopot.
Apám, hát ezt dobta az algoritmus.
Fussunk csak át azon, hogy milyen közegbe ágyazódik be az a hirdetés?
Emberiség!
Az ismerősök történetei nem igazán érdekesek. Ahogy a miénk se mások számára. Oké, hogy egyik nap bográcsozás, másik nap sörpad mellett ülés, harmadik nap vacak naplementés tájkép az osztrák panzió ablakából…
Nem véletlen, hogy a facebook elkezdi tippelgetni, hogy mi érdekelhet és tematikus tartalmat kínáló felhasználók posztjait töltögeti a faladra. Aztán, amire klikkelsz, azt elkezdi variálni. Próbáld ki valami olyannal, amire egészen biztosan nem lennél kíváncsi. Műkörömépítés. Szivattyúrendszerek. (Na most megismertél két témát, ami engem abszolút nem érdekel🤓) Ha napi szinten fent vagy, kb. fél év alatt kialakít rólad egy érdeklődési profilt, és már jönnek is a hirdetések.
Ez valamilyen szinten rendben is lenne, a klasszikus marketingben is képben kell lenni a kiszemelt ügyfél preferenciáit illetően.
A probléma akkor jön, amikor kipattan például egy egy Cambridge Analytica botrány.
Ilyenkor a hatóságok beszólnak, vizsgálnak és bírságolnak, aztán megy ugyanaz tovább csak kicsit viszafogottabban. Eleinte.
Ennek a frappáns algoritmusnak köszönhető az a kb. 2-3 havonta végigfutó bejegyzés-cunami, ami arról szól, hogy mit kell csinálnod, hogy több ismerősöd bejegyzését láthasd.
És ez csak az a probléma, ami nekünk, mezei fácsésoknak is a szemünk elé kerül.
A Facebook is érzi, hogy valami nem OK a megjelenő tartalmakkal, ezért elhatározták, időről időre kiértékelik a felületükön zajló aktivitást.
Az eredmény több, mint gyászos.
Olvasd el itt és itt, nem részletezem.
Summázva az a helyzet, hogy a Facebook minősége kb. az ingyenes terjesztésű, postaládába behajigált újságokéval vetekszik, csak kicsit viccesebb – világméretben.
Szóval erősen javaslom megfontolásra, hogy a későbbiekben valamelyik, képzett-elkötelezett újságírók által szerkesztett szájton tedd közzé a hirdetéseidet.
Szerintem sokkal, de sokkal korrektebb információkat tudsz kapni róluk. És nem kopácsolnak állandóan a gépházban, hogy negyedévente újra kelljen gondolnod a megjelenéseidet, mert az úgy már nem jó, ahogy addig volt…
Nézz szét például itt és itt.